רק לישאר עם הקופסאות של רמבעה"ן!

לק"י

אֱלָהָא דְמֵאִיר עֲנֵני



שנת הַלּוֹמֵד עַל מְנָת לְלַמֵּד לפרט קטן




הרה"ק מו"ה ר' שמעלקע סעלישער זצ"ל, בעל צרור החיים, נסע פ"א עם תלמידו הרה"ג ר' משה יונגרייז זצ"ל אבד"ק קאשוי, ובאמצע הדרך עברו יער ודרכו בקודש הי' שלא הניח להכות הסוסים משום צער בעלי חיים [עיין בצרור החיים. כן מספרים שבשעת נסיעותיו בין ההרים הי' רגיל לרדת מן העגלה לפני מעלות ומורדות, כדי להקל המשא לסוסים]. ואז באותו נסיעה באותו יער צוה לבעל העגלה להכות הסוסים כדי שיעברו את היער ההוא במהירות היותר אפשר, ואח"כ כשעברו את היער התחיל הרה"ק לנשום נשימות גדולות בכבידות, וישאלוהו מלוהו, הגידו נא לי אדמו"ר, מה הם הנשימות הגדולות שכ"ק (כבוד קדשו) עושה, בשלמא הסוסים נושמים בחזקה מפני שהם רצו במהירות, אבל לא אדמו"ר, שישבתם בעגלה. ויען הרה"ק ר' שמעלקא ז"ל ויאמר: האינך יודע מה הי' במקום הזה שעברנו, ויען מלווהו ויאמר, לא, לא ראיתי שום דבר רק הרים וגבעות ותו לא.

ויאמר לו הרה"ק ר' שמעלקא ז"ל: דע, שבאותו יער שעברנו הי' מלא נשמות מהבריונים מחורבן בית שני שלא רצו לשמוע לקול התנאים שציוו להכנע, ונלחמו עד הסוף, ועי"ז גרמו חורבן הבית וגלות ישראל, ועד היום הזה אין להם תיקון, ולכן צִוִיתי להבעל עגלה שיסע מהרה מפני שהמקום הזה הוא מקום טומאה ר"ל (רחמנא לצלן), ולא יכולתי לסבול האויר הזה. ושמעתי כרוז, שהנשמות הללו מתחננים אל הקב"ה שהם רוצים לבוא עוד הפעם בגלגול בעולם הזה, והם רוצים לתקן מעשיהם, ותשובה באה להם מן השמים, אעפ"י שאני יודע שאתם לא תחזרו בתשובה, בכל זאת מכיון שיש בחירה לכל או"א (אחד ואחד) לכן נותנים לכם הבחירה... ואמר לתלמידו הרה"ג ר' משה יונגרייז ז"ל, הנ"ל: תדע, שאחר ארבעים שנה מהיום יבואו עוד הפעם לעולם, ואתה תהיה רב, און זאלסט האבן שכל.
ואכן אח"כ נעשה הרה"ג ר' משה ז"ל לאבד"ק קאשוי, והתנה שבכל אסיפה של הקהל צריכים להודיעו.

פעם באו אנשים לעיר קאשוי לעורר הציבור שיתנו כסף לקנות א"י מידי הטערקין (התורכים, העות'ומנים), ולהחליף הקופסאות של רמבעה"ן [‏א] (מפעל הצדקה של הישוב החרדי העתיק בארץ ישראל, מה שהציונים מכנים "הישוב הישן") על הקופסאות של [‏ב] קק"ל, כי קם מנהיג בראשם המייסד באנק עולמי, עבור קניית ארץ ישראל מידי הטערקען.

אמרו ראשי הקהילה שבלי לשאול הרב המרא דאתרא, אין בידם לעשות שום דבר וכו', הלכו ראשי הקהילה אל הרב להודיעו ולשאול על זה, אז  נזכר הרב מאותו מעשה שהי' עם רבו ומה שאמר לו, מיד הלך וחפש בתיבתו, מה שרשם לעצמו אז, וראה שהיום כלו ארבעים שנה שאמר לו רבו הנ"ל, וענה להם ואמר: לא ולא! חס מלהתחבר להם! רק לישאר עם הקופסאות של רמבעה"ן ולשלוח הכסף לממוני ואמרכלי הכולל, וגרשם מהעיר.


(מפי נכדו הרה"ג ר' משה דוד הלוי יונגרייז זצ"ל בעל צבי וחמיד - ליקוטי זוודא קלילא, משה"ר)




[‏א] רמבעה"ן - רבי מאיר בעל הנס.
מפעל הצדקה של הישוב החרדי העתיק בארץ ישראל, מה שהציונים מכנים "הישוב הישן".

[‏ב] קק"ל – הקרן הקיימת לישראל – מאגר הכספים של התנועה הציונית, שהחליף את מפעל הצדקה הותיק היהודי וצבר הון למטרת קניית אדמות מהתורכים ומימון הקמת מדינה ציונית. מפעל זה הוקם ביודעין ובמתכוון על מנת לחסל את מה שהציונים כינו "הישוב הישן" ולייבש את כל תרומות יהודי התפוצות הנתרמים עשרות בשנים לסיוע ולהחזקת יהודי ארץ ישראל המוסרים נפשם על לימוד התורה בתוך ארץ ישראל בתקופת הגלות. אלטרנטיבה – כך תמיד פועל השמאל. ב- 99% מהקהילות הצבת האלטרנטיבה הציונית אכן הצליחה, מה שנתן כוח כלכלי אדיר לתנועה הציונית וחנק סופית את הישוב היהודי המתפתח בארץ ישראל לאט ובהדרגה, על בסיס שלום, תורה וכלכלה זעירה.



קופת צדקה רמבעה"ן (רבי מאיר בעל הנס)
כולל שומרי החומות תקופת פלסטינה
הקופה סגורה בפלומבה מקורית מעופרת
עם כיתוב על הפלומבה שומרי החומות


צדקה לעילוי נשמת רבי מאיר בעל הנס זי"ע, שנת ה'תר"פ בערך



Rabbi Meir Baal Haness Charity Tzedakah Box / Container, Palestine, Ca 1920. Painted green with central vignette of the Western Wall and the Hebrew inscription “Charity Rabbi Meir Baal Haness” below a slot for inserting the charity. The bottom with a sliding door for withdrawing the charity.








תפלה שהיתה מוטבעת על רוב קופות הצדקה של רמבעה"ן בצידן האחורי










Tzedakah of Rabbi Meir Baal Haness



הקופסא האלטרנטיבית ליהדות.
הקופסא של הכופרים.


🔶 כיום קק"ל מממנת ישירות את התנועה הרפורמית


צילום מסך של אתר התנועה הרפורמית במדינת ישראל



כך הרב הורה לאנשי הקהילה: "רק לישאר עם הקופסאות של רמבעה"ן!"
כי רבו הורה לו לעשות כן. את האלטרנטיבה, כולנו מכירים כיום. אבל אנחנו מכירים רק את האלטרנטיבה.
האלטרנטיבה היא:
לא רב, כי אם רבה.