הקמת אליאנס במערב ותיעוד החדרתו למרוקו

לק"י


החברה הנכבדה: "אגודת אחים בעלי ברית לחברת חברים כל ישראל"
עיתון "המגיד" מיום רביעי, י"ט אדר א' ה'תרל"ה
(24 בפברואר 1875 למניינם)




שנת הַלּוֹמֵד עַל־מְנָת לְלַמֵּד לִפְרט קטן


עיתון "המגיד" מיום רביעי, י"ט אדר א' ה'תרל"ה
(24 בפברואר 1875 למניינם)




סיפור

"אליאנסוהמחלוקת בין שועי הקהילה היהודית במוגדור לבין ראובן אלמאליחנשיא הקהילה



אשתקדביום 17.5.2010, מלאו 150 שנה ליסודה של חברת "כל ישראל חברים", בקיצור כי"חאו בשמה המוכר יותר "אליאנס" (Alliance Israélite Universelle - AIU). הורתה בפאריס ביום 17.5.1860. סִימְלָהּשתי כפות ידיים שלובות לשלום מתחת לשני לוחות הבריתעם הסיסמא "כל ישראל ערבים זה לזה"1הסמל מביע סולידריות ואחריות הדדית.



במאמר זה מובא מקרה מסוף המאה ה-19, בו עִרבו שועי הקהילה היהודית במוגדור את "אליאנסבמחלוקת פנימית שקמה בינם לבין נשיא הקהילהראובן אלמאליח,בהאשימם אותו בתפקוד לקוי ובמעילה בכספי קופת הקהל.



רוחות המהפכה הצרפתית של שנת 1789 טרם נרגעופה ושם היו עדיין חיכוכים בין האזרחים לשלטונו של הקיסר נפליאון השלישייש לציין בעיקר את המלחמה של שנת 1848שלאחריה קמו צעירים שביקשו לחדש את רוח המהפכה הגדולהאל אלה הצטרפו צעירים יהודים רבים שראו לנגד עיניהם את התגשמות דברי נביאי ישראל על "שוויון", "צדק"ו"אחווהברוח היהדותוראו חובה לעצמם לקום ולעשות מעשה כחובה על היותם יהודיםלמען עולם של שלוםצדק ויושר לכלל האנושותהם חשבו שעם סיום המהפכה וקבלת האמניציפציההגיע גם סוף לאנטישמיות ולרדיפות היהודיםהצעירים היהודים שביניהםהקימו וועד פעולה להגנה על זכויותיהם דוגמת "Board of Deputis" באנגליה וה- "Consistoire Central" בצרפתאחת ממטרותיהם הייתה ההגנה על היהודים באשר הםכי בתקופה הזו פרצה "פרשת אדגארדו מורטארה", פרשה שהסעירה את העולם היהודי בה נחטף ילד יהודי מבולוניה בשם אדגארדו מורטארהע"י משטרת האפיפיור "פיוס ה-9", והוכרז כי הוטבל לנצרותגם רבו עלילות הדםדוגמת "עלילת דמשקועודמכאן עלתה גם השאלה המרכזיתמה יהא גורלו של המיעוט היהודי במרחב המוסלמיעיקר הדגש של וועד הפעולה הושם על השאלה היהודית הכלל עולמית שעלתה בסמוך להקמתה של כי"חעוד טרם הופעתו של תיאודור הרצל על בימת ההיסטוריה היהודית.2

על וועד הפעולה שהתארגןכאמורנמנו 17 צעירים שהתכנסו בשנת 1860 לפגישה בפאריסבביתו של אחד מהם בשם קרל נטר3ביניהם היו רופאיםעורכי-דיןמחנכים,עתונאים ואנשי עסקיםחתך של הבורגנות היהודית הליברלית של שלהי המאה ה-19. בפגישה זו ניסחו את אמנת הייסוד של כי"חוהפיצוה ככרוז ברחבי צרפת ולקהילות יהודיות בכמה מדינותתפיסתם הייתה: "אל אחד וגאולה אוניברסאליתליהודים ולכלל העולם". הפתיחות כלפי "התרבות הצרפתית", היה כלל בל יעבור בתהליך ההתחדשותמטרתו הייתה להפוך את היהודים לאזרחים מודרניים ונאורים בכל קצווי תבלתוך טיפוח הדת היהודית ע"י הדגשת התבונה האינטלקטואלית שבטכסטים המסורתייםמבלי להזניח את חשיבות ההווהבין היתרהם ראו בדאגה רבה את המצב החברתי של היהודים בארצות האיסלאםואת הסולידאריות הביעו על דרך המקרא: "עזוב תעזוב עמו"4.במרוקו במיוחדהבחינו בפערים עמוקים ביותר בתחום החינוך וההשכלה בין קבוצות העשירים לענייםבשל כך ראו צורך להעמיד בראש סדר העדיפויות את נושא החינוך,שרק על פיויצומצמו הפעריםהחלטתם הראשונה שנתקבלה בתחום זה הייתה להתחיל בהקמת בתי-ספר במרוקוואכןבית הספר הראשון של "אליאנסבעולם נפתח בעיר תיטואן שבצפון מרוקו בשנת 1862, שנתיים בלבד אחר הקמת הארגון.

אחרי תיטואןיפתחו במרוקו ובעוד מדינות נוספותבעיקר איסלאמיותבתי ספר רבים של הרשתפתיחת בתי ספר אלה לא עברה ללא התנגדות של המוסדות התורניים המסורתיים5הרבניםחברת "תלמוד תורהומקצת הקהלהתנגדו לפעילותה של כי"ח ולאופן בו היא ניהלה את חינוך הילדים.6 ברםלמרות התנגדותם של חלק מהרבנים,הייתה לרשת "אליאנסבמרוקו הצלחה מעל למשוערעם תחילת הפרוטקטוראט הצרפתינמנו בה 14 בתי ספר של הרשתאלה פעלו לא רק בהפצת החינוך היהודיאלא גם בחינוך האוניברסאלימרבית הכסף לפעילות ההתחלתית של כי"ח הגיע מהברון הירש ומהברון רוטשילד7.



בד בבד עם תחילת פעילותה של "אליאנס", התחילה נסיגה בהשפעתם של הרבנים על הנוערבל נשכח כי הממלכה אצלה מכוחה על הקהילה ועדת הרבניםוהעניקה להם את כל הסמכויות "לרדות בעם", לענוש או לנקוט נגדם בחרםאלה שנשארו נאמנים למסורתהשתייכו על פי רובלמעמדות החלשים בחברה מן הבחינה הכלכליתמולם עמדו ידידי כי"חשוחרי ההשכלה והעשיריםזה גרם לעתים למחלוקות בקרב הקהילה היהודית המקומיתאין זה אומר ש"אליאנסזנחה את החינוך היהודינהפוך הואהיא שמרה בקנאות על הזהות היהודיתאלא שהארגון רצה להוכיח עד כמה בסיס כוחו של העם היהודי טמון בהשכלהולא בכוחלא היה עוד ארגון יהודי בעולם שהצטיין בדרך החינוך של השכלה רחבת אופקיםתוך הדגשת ערכי הפלורליזםהומניזםסובלנות ופתיחות לזהות האחרתואת זה העניקו בבתי הספר שלוכאמוראחד מבתי הספר האלה יפתח מחוץ לחומות המלאח של מוגדור בשנת 1888, והוא יהיה הרביעי ברשת כי"ח. (קדמו לפניו תיטואן בשנת 1862, טנגי'יר 1865 ופאס 1883. עוד בי"ס נוסף של הרשת נפתח בשנת 1905 בתוך המלאח של מוגדור ונקרא Ecole Franco-Arabe, אולם תוכנית הלימודים בו הייתה קרובה יותר למתכונת של "תלמוד תורה"). גם במוגדור קמה קבוצת רבנים שהביעה התנגדות לחדירתה של "אליאנסלעירלעומתם קמו קבוצות תמיכה חזקות שנעזרו באיומים מרומזים מצד "אליאנסלערב את השגריר הצרפתיבכך הוסרו ההתנגדויותואין זה המקום להעלות את נושא המאבק שתוצאותיו ידועות לנוכאשר מאבקם של הרבנים שכךקמו מתנגדים מבני אצולת העיר נגד נשיא הקהילה ראובן בן יוסף אלמאליחשמתוקף תפקידוהועמד להיות איש הקשר מטעם "אליאנסעם מרכזו העולמי בפאריסההתנגדות תבוא לביטויהמאוחר יותרבדרך בוטה באמצעות מכתב שטנה חריף בתוכנולנשיא "אליאנסהעולמי היושב בפאריסכפי שיובא בהמשךלא ברור מה הייתה סיבת ההתנגדותיתכן ומתוך אינטרסים אישיים של כל אחד ואחד מהחותמיםאו מהרצון לרשת עוד עמדת כוח בעלת השפעה בקרב הקהילה במוגדור.

ראובןנשיא הקהילה בעת הזאתהוא בנו בכורו מ-7 ילדיו של ריוסף בן אהרן אלמאליח שנולדו לו מאשתו שמחהשמחה הייתה ממשפחת סוחרים אמידה שהורישה לו את נכסיהריוסף עצמו נולד בשנת 1809 בעיר רבאט (אז עדיין לא שימשה כבירת מרוקו). עוד בנעוריו עברו הוריו למוגדור ששימשה אבן שואבת לסוחרים ומשכיליםבגיל 30נתמנה לדיין בבית הדין המקומיופנה גם למסחר בו הצליח מאוד והיה מגדולי סוחרי מוגדור ומהאישים החשובים ביותר של הקהילה באותם ימיםבשל עושרו המופלג ובשל מעמדו כרב וכדיין8נעשה לאיש ציבור וכנשיא כבוד של הקהילההוא שימש כדוברם של סוחרי העיר בפני השלטונותובשנת 1869 נתמנה כסגן הקונסול של הממלכה האוסטרו-הונגרית במוגדורעל נייר המכתבים הרשמי של משרדוהתנוסס שמו בתוספת תואר הכבוד "De", בזו הלשון: J. de A. Elmaleh. בהיותו איש ציבור אמיד ומשכילנקרא להימנות על "סוחרי המלך"9סוחרים אלה שימשו כסוחרים עצמאיים של "הַמְכְזן" (שלטונות האוצר), ואת כספו ניהלו בעסקיהם עם כל העולםאם כבעלי מונופולין על ענפי ייבוא וייצוא ואם כשותפים עם בית המלוכהאלה שוכנו ברובע "הקאסבא"10הרובע האדמיניסטראטיבי שבסמוך לנמל הדייג והמסחריחד עם פקידי השלטון הרשמיים והנציגויות הדיפלומטיות השונותנהנו מפטור של "הגֵ'זִיָה"11 ומפריביליגיות אחרותבגלל מעמדו הרםזכה ריוסף אלמאליח ללוות את משה מונטיפיורי בפגישתו עם הסולטאן בשנת 1864 במראקשעל מנת למסור לו את אגרת ממשלת הוד מלכותו האנגליובה בקשה לנהוג בחסד ביהודי הממלכה.

ריוסף היה הראשון שהקים במוגדור בית-ספר לבנות וקרא לו "עוז והדר"12בכך הוא חסם את המשך התפשטות המיסיון האנגליקני שהיתה לו השפעה רבה על בנות הקהילה היהודיתוהעמיק את אחיזתו בה באמצעות חברת Jewish Missionary Intelligence13על זה הוא כותב ל"אגודת אחים"14 האנגלית: "...אשר ראוי לנו להודיע למעלתם כדי שיהיה לכם ידיעה שכל הנערים והנערות אשר היו נטמעים בבית המסיתים במחננו זהברוך ה', כולם הרחיקו מעליהם דרכםוקהלינו משתדלים להתחיל לייסד להם בית-ספר חדש לנערותועזרנו משמים"15במקביל הוא כותב לאדולף כרמייה16נשיא "אליאנסבעת הזאתומודה לו על העזרה הכספית בפתיחת בית הספר ותמיכתו באביוניםבהזדמנות זו הוא פונה גם לסולטאןשלאור מצבם הכלכלי הקשה בה שרויים יהודי הקהילההוא מבקש שיחזירו להם 25% מסה"כ המס שנגבהכצורך תמיכה בענייםואכן תשובתו של הסולטאן הייתה חיובית17.

לזכותו של ריוסף יש לזקוף גם את מיסוד בחירת וועד הקהילהלצורך זה הוא נעזר ברחיים בן-שימולאיש בעל נסיון באירגון קהילותשהוזעק במיוחד מטנג'ירוביחד כינסו את הקהל וקיבלו מהם את הסכמתם לבחירות בהצבעהלנשיא ראשון נבחר יעקב בן-יוסף אפריאט ולסגנו נבחר רעמרם אלמאליחאחיו של יוסףלמזכיר נבחר אהרן אלמאליח ולגזבר ישועה בלישה18בה באותה עתפעל לביסוסה והרחבת פעילותה של חברת הספנות הצרפתית "Paquet", שהיה אחד מבעלי מניותיה יחד עם משפחות קורקוסאפריאט ואוחנה.

ריוסף נפטר בלונדון בשנת 1886 והוא בן 77 שניםוכל עסקיו עברו לבנו בכורו ראובן שנולד לו בשנת 1835. רעייתו של ריוסףשמחהנפטרה בנובמבר 1887 במוגדורשם גם נקברה.

בשנת 1870, עשר שנים אחר היווסדהנקלעה "אליאנסלמשבר כספי שאיים למוטטהויחד עמה גם את שאר הקהילות היהודיותלאור זאתהועלתה הצעה לאחד כוחות בין החברות שבצרפת ואנגליהוהוקמה חברה זמנית בשם19Anglo-Jewish Association in connection with the Alliance Israelite Universelle. החברה פעלה זמן קצר מאודופסקהאחר התארגנות קצרה, "אליאנסהתאוששה מהמשבר ומייד שלחה למוגדור את מר פיקסיוטו (Fixioto) כשליח מטעמו של הנשיא כרמיהזה דיווח על מצבם של היהודים כסובלים מדלותעוני וחרפת רעבהתרופה היחידה שהציע להבראתם הייתהחינוך באמצעות לימודי חול ומלאכותבצד לימודי הקודשהוא ציטט מ"פרקי אבות": "תורה שאין עמה מלאכהסופה בטלה וגוררת עוון"20.

כאמורממשיך דרכו של ריוסף היה בנורראובןשירש את מקומו של אביו כסגן הקונסול האוסטרו-הונגרי במרוקוהקונסול ישב במושבה הדיפלומטית בטנג'ירוראובן שכן במוגדורכיתר שאר הנציגויות הדיפלומאטיותראובן היה בחור תמיר ויפה מראהוכדרכם של הדיפלומטיםחבש תמיד לראשו צילינדר ומקל בידכדרך האצולה האנגליתליד ביתו הוצב שומר חמוש מטעם השלטונותובפי יהודי העיר היה נקרא "סניור ראובן". ראובן הרחיב את עסקי המסחר המשפחתיים והיה פעיל בחיי הציבור של הקהילהבשנת1865 נבחר לנשיאה במקומו של יעקב בן-יוסף אפריאטוכיו"ר ה"קונסיסטואר" (מועצת-החכמים או המועצה הדתיתוהוא בן קרוב ל-32 שנה בלבדהוא נודע כרב וכאיש חכם ומשכילהבקי מאוד בתורת ישראלשלט בשפות רבות ביניהןאנגליתצרפתיתספרדיתפורטוגזיתערבית ועבריתראובן תרם מכספו למען עניי הקהילה ובעיקר למען ילדיהוהיה מעורב מאוד בחינוכםדאג לשפר את חזות המללאחועמד בקשרים עם "אגודת-אחיםהלונדונית שנוסדה כמקבילה לכי"חואף נבחר בשנת 1892 כנשיאה במוגדורבגלל פעילותו להרחבת המסחר בין מרוקו לספרדזכה בשנת 1899 לתואר אבירות ספרדית כ-Caballero de la Real orden de Isabel la Catolica, בעקבותיה זכה בשנת1905 באזרחות ספרדית.

פעילותו רבת הפנים של רראובן כנשיא הקהילה והצלחותיו בתחום העסקיםהיו כנראה לצנינים בעיני מספר משפחות מעשירי העירגם טיפולו האגריסיבי בגביית המסים מעשירי הקהילה לטובת הענייםלא היה לטעמםולא ראו בעין יפה את התנהלותו בעניין קופת הקהלמאבקם העיקרי נסב על השליטה בכספיםשכידועשכל המחזיק בממון הוא האדוןלכן ראו צורך לפנות בתלונה אל הסולטאן בה החשידו את ראובן במעילה בכספי הקהילהאולם הסולטאן דחה אותם בתואנה שזה עניין פנימי בתוך הקהילה היהודיתאחרי כן פנו אל הקונסול האוסטרו-הונגריותשובתו הייתה זהה לזו של הסולטאןמשלא צלחו פניותיהם אל שני הראשוניםובניסיון אחרוןהם פנו במכתב חריף בסגנונו אל נשיא "אליאנסהעולמי מר נָרְסִיס לֶוֶון21 היושב בפאריסוהלינו על המחדלים שלדעתם פוגעים בערכי "אליאנסובמוסר היהודיתוך רמיזות גסות למעילה בקופת הקהילה ובהתעמרות בעניי העירמטרתם הייתה לגרום לפרישתו של אלמאליח מנשיאות הקהילה ומראשות "אליאנסבמוגדורואף דרשו זאת מנשיאוהפניות האלה לערכאות הזרותנעשו בניגוד לתקנות חז"ל ש"כל מי הפונה לערכאות של גוייםשיתן דינר של כסףורבים נכשלים בזה..."22

נָרְסִיס לֶוֶון היה בן למשפחה יהודית-גרמנית שהיגרה לצרפתלמד משפטים והיה לעורך דין צעיר שהפך לפעיל חברתיהתיידד עם הסופר ויקטור הוגו ועם קבוצת משפטנים,פילוסופים וסופריםשלימים יהיו חוד החנית בממשל הצרפתיבקבוצה זו היה יהודי נוסף בשם יצחק-מואיז כרמיה או בשמו המוכר יותר אדולף כרמיה (Adolphe Cremieux).כרמיה שהיה לפרופסור לפילוסופיה ומשפטשירת כשר המשפטים בממשלת צרפתבתקופה זו נבחר לנשיא "הבונים החופשייםבפאריסתפקיד אותו מילא עד יום פטירתו.מעולם לא שכח את צור מחצבתו היהודית והיה רב פעלים וגומל חסדים עם בני עמוהוא שימש כנשיא ,אליאנסמשנת 1863 עד שנת 1880 (אחרי תקופת נשיאותו הקצרה של מר גולדשמידט בשנים 1863-1860, אחד מחבורת 17 המייסדים). אחריו נבחר לתפקיד הנשיא השלישי מר נָרְסִיס לֶוֶוןבמקביל לנשיאותוהיה תקופה מסוימת סגן ראש עירית פאריס ברובע ה-9 היוקרתי ולאחר מכן מונה כראש לשכתו של כרמיה במשרד המשפטים וכמזכירה הכללי של "ממשלת ההגנה הלאומית", זו שהעניקה ליהודי אלג'יר את שוויון הזכויות המוחלטדֶּגֶל היהדות המסורתית הלאומית היה בראש מעייניומשפחת לוון ממשיכה בפעילותה הציבורית-יהודית גם בימינו אלהנכדו של נרסיסגוסטאב לוון,היה המייסד של "Perie", חברת המים המניראליים הגדולה בעולםבשנת 1984 הקים את "קרן רש"י", הקרן הגדולה ביותר הפועלת בתחום החינוךהרווחההבריאות והתעסוקה ותומך כספית בפעילויותיה החברתיות והחינוכיות בישראל באמצעות 90% ממחזורה. (10% הנוספים מפעילה בצרפת). בראש הקרן העמיד את אחיינו הוּבֶּרְטְ לֶוֶון23לֶוֶון וכְּרֵמְיֶה היו בין חבורת ה-17 שקמה להגן על זכויות היהודים כמוזכר מעלה.

כאמורמכתבם של המלינים אל מר נָרְסִיס לֶוֶוןנשיא "אליאנסהעולמינגד נשיא הקהילה מר ראובן אלמאליחמעיד על מרכזיותה של "אליאנסבחיי הקהילה היהודית במוגדורמשום חשיבות העניין ההיסטורי העולה מהמכתב בן העמודיםאני מביא אותו כאן במלואו (בתרגום חופשי שלי מצרפתית):



"מוגדורה-29 מאי 189924.

למר נָרְסִיס לֶוֶוןנשיא עולמי של אליאנספאריס.

לאחינובני בריתנו היקריםפעמים רבות פעלו ללא לאותאחינו מאירופה מול המעצמות האירופיותואף השפעתם הייתה רבה וחזקהוהפעילו את כובד משקלם כדי להקל,במידת האפשראת הסבל מההתנהגויות הבלתי צודקות שנהגו כלפינו אותם קנאים-פאנאטים מוסלמיםולמזער בכך את אי הצדק שנעשה כלפינוהיוםהמוראל גבוה תודות לתמיכה הרוחנית והמוסרית של "אליאנסהישראליוהודות למאמצים המתמידים והבלתי פוסקים שלכם מול נציגי בית המלוכהובכלל זה השריםאף השתפרו תנאינו ואנו נהנים מתנאים חומריים ומסובלנות סבירה ומשביעת רצוןברם מאידךההתנהגות העריצית והרודנית של אחד מקהילתנו ומבני בריתנומאלצים אותנו לפנות אליכם שתפנו את עיניכם אלינו על מנת שתסירו מעלינו את הנטל הכבד והלחץ אותו מפעיל עלינו אותו אחד משלנו.

הקהילה היהודית במוגדור שהייתה פעם מפותחת ופורחתנמצאת כיום בתהליך של נסיגה ובעוני מחרידקהילה זו מורכבת כיום ממספר קטן של משפחות עשירותוהיתר עניים מרודיםהנתמכים על ידי גמילות חסדים ומוסדות הסעד הקהילתי.

אבותינו שהיו מושפעים מרגש הסולידאריות והרחמנותשרק לב יהודי יכול להרגישעשו מאמצים גדולים והשתדלו להבטיח לעניים את האמצעים הבטוחים למחייתםעל כן הם קבעו סדר ותקנות בהטילם מס על הבשר בקצביותבסדר גודל שבין 300 ל-400 פזטות לשבועמס זה איפשר לממן את ההוצאות הרבות להחזקת הנכיםהזקניםהאלמנות והיתומיםמס זה הוטל באופן שרירותי על כלל הקהילה על ידי ראובן אלמאליחההתנהלות הכספית של ההכנסה הזובמשך 13 שנההייתה ללא נוהל תקין על ידי מר ראובן אלמאליחבנצלו את האדישות וחוסר העניין מצד כלל הציבור במוגדורבמה שנעשה בקופה הציבורית.

ללא כל יסורי מצפוןעשה ככל העולה על רוחוולא נתן דין וחשבון לאף אחדבמשך 13 השנים האלהעשה בכספים כבתוך שלוולא העביר כל דו"חות לתורמים אשר לא פסקו מלדרוש זאת ממנוגם אל אותם אנשים בעלי השפעה שבתוך הקהילה שפנו אליו להנהיג פיקוח על הכספים שנועדו לענייםנענו בסירובמר אלמאליחללא בושה,סירב למנות לידו מבקר כספיםלכן לא הייתה כל אפשרות של בקרה על כספי הקופהברור שדרך התנהלות זומעוררת חשדותשאם היה בטוח ביושרו ובצדקתוושידיו נקיותהוא בעצמו היה פונה ומציע שיערכו בקורת לחשבונותואף מגיש דו"חות מבלי שיבקשו זאת ממנובצער רב נוכחנו לדעת שבתהליכים של רצון טוב מצד האנשיםאין כלל הצלחהכיוון שהיה להם עסק עם אדם כמו מר אלמאליחשהייתה לו השפעה רבה על ציבור הענייםכשלונם של אותם אנשים בעלי רצון טוב שרצו לעזור לעניים באמצעות הביקורתהתאכזבו ומשכו את ידם מהענייןכי לא יכלו לעשות דבר נגד המעשים הבלתי כשרים שנאמרו לעיל.

האדון הזה (מר אלמאליח), לאחר שהרגיש כי בולשים אחריועשה מאמצים רבים בהשתמשו בכל האמצעים כדי לדחות את כל הניסיונות להדיחווכולם כשלואו אזהתחיל להשתמש בכספי העניים כדי לרכוש לעצמו תומכים שיצדיקו את מעשיו וינהו אחריובדרך זוכספי הענייםהזקניםהיתומים והאלמנותבמקום שיוזרמו אליהםניתנו לאלה שמצאו חן בעיניו ושהוא חפץ ביקרם.

זה בעצם מה שדחף אותנו והוביל אותנו להתארגנות לצורך הקמת וועד פעולה נבחר בדרך מסודרתבמטרה לבדוקלנהל ולפקח על הנכסים של הענייםלמטרה זו הזמנו את מר אלמאליח לישיבה כללית עמנובמקום ניטראליכדי לדון ברפורמות הנחוצות לצורכי הקהילהמצורפים בזה רשימת הרפורמות שמר אלמאליח מסרב לקבלנראה שמר אלמאליח חשש מגילויי התנהלותו המבישהוסירב בתוקף להופיע בפנינוסימנים אלה מעלים בהחלט חשד רציניכל הנאמר כאןמוכיח מעבר לכל ספקוחד משמעי,שהתנהגותו נואלת ופושעת ולא ניתנת להסבראנו משוכנעים שיש בידינו הזכות לבקש צדקלפי זהפנינו במכתב אל הסולטאןמתשובתו עולה שהכיר בתביעותינו,העתק תרגום תשובתו מצורף בזהאולם לדעתוזה עניין פנימי השייך להלכה היהודית שפתרונה בידי הרבנים היהודיםמכיוון שאין בידי הסולטאן כל השפעה על מר אלמאליח,החלטנו לפנות לשר הממונהאולם גם זה השיב שמדובר בעניין יהודי פנימיואל לו להתערבאחר התשובות האלההחלטנו לפנות לעזרתכם ולסיוע החשוב שלכם בעניין הנ"לעל כן אנו זקוקים להתערבותכם ולתמיכתכםברור לכם שצעדינו אלה זקוקים לעזרתם של כל היהודיםמכיוון שאין לנו כל מטרה אחרת פרט לעזרה עבור הנדכאים והנזקקים.

אין בכוונתנו לִמְנוֹת כאן את כל מעלליו של אלמאליחונסתפק בכך שרק לאחרונהבמטרה לשבש את פעילותנוהשתמש בתחבולה שמקוממת אף את השלווים ביותרהוא חילק לכל קצב יהודי 300 $, לכאורה כהלוואהכדי שימנעו מלגבות את מס ה"גאבילה"25 מהקוניםמס זה נוהג כבר שנים רבותבהתאם לתקנות רבותינוורבנינו אף הטילו חרם ונידוי על סרבני המסבהתאם לתקנות שתוקנו26במקום זאתאנו התאספנו וערכנו מגביתוהבאנו שוחטים וקצבים מחוץ לעיר למען הקהילה.

בנסיבות אלהאנו זקוקים לעזרתכםכי אנו מיצינו את כל דרכי הפעולה שהיו בידינו לעשות על מנת לפתור את הבעיה הכאובה הזו בה אין הסולטאן רוצה לקחת בה חלקגם השגריר האוסטרי אינו רוצה להענות לפניותינוואינו רוצה להתערבמחמת אי התערבותו של הסולטאןלכן אנו פונים אליכםאחינו אתםאתם בעלי כוח והשפעה בחו"לכדי שתעזרו לנוקיימות בידכם אפשרויות רבות להגיע אל השגריר האוסטרי בטנג'ירולדרוש ממנו שיכפה על מר אלמאליחהנתין שלולקבל את הרפורמות המוצעות על ידינו,שתועלתם טובה לכללאו שהאיש הזה יתפטר מתפקידואנו כותבים בשם 1200 משפחותומבקשים מכםרבותינו היקריםשלא להשאר אדישים לפנייתנו זוומפצירים בכם שתקבלוה בהבנה.

קבלו נאבני בריתנו היקריםאת ברכותינו ותודותינוואת רגשי הערצנו העמוקים".

חתומים:

Moses Corcos: Jacob H. Corcos: S. Hadida: N. G. Afriat: V. Lumbrozo: J. D. Ohana: S. G. Afriat: Sem Corcos: D. corcos: Meyer Corcos.

עד כאן לשון המכתב.



אין בידינו תיעוד לתשובתו של נָרְסִיס לֶוֶון למכתב המתלונניםנראה שראובן אלמאליח נעלב מתוכן המכתב והתפטר מתפקידומרצונוקופת הקהילה עברה לידיהם של שלמה אפריאט וחיים כהןחברי וועד הקהילהלא ארכו הימים ורבני הקהילה התקוממו נגד "אותם מבני עמנופרצים המכנים עצמם בשם גדוליםעל התועבה שעשו לנו". הם קמו להגן על צדקתו של נשיא הקהילה המתפטרראובן אלמאליחראוי להביא כאן את מכתבם של רבני הקהילה שנשלח למר נָרְסִיס לֶוֶוןשנתיים אחר ההתפטרותבמכתב החתום ע"י רבני העיר ועוד 530 מאנשי הקהילההם מגנים את אותם עשירי העיר שבגלל מכתבם הבוטהגרמו להתפטרותו של ראובן אלמאליח מנשיאות הקהילהומתריסים נגדם שכל ההבטחות שהבטיחו להם שיקבלו הרבה יותר ממה שהיה ראובן מעניק להםוהנהשוד ושברלא דובים ולא יערזאת הייתה בעינם הונאה שהתפתאו אליהועתה,כאשר מצב העוני החמיר בקהילההם פנו אל נשיא "אליאנסבבקשה שיפנה למר ראובן אלמאליח שישוב לתפקידו הקודםכנשיא וגזבר הקהילהמשום שמאז עזבחלה התדרדרות במצבם של עניי העירוהקהילה "נותרה כצאן ללא רועה", ורק הואבעזרת כספו וקשריויוכל להוציאה ממצבה העגום בו היא נמצאת.

אני מביא מטה את מכתבם של הרבנים כלשונוללא שינויים כלשהםראוי לשים לב לדרך ניסוח המכתב המחורז בחלקובלשון עברית רבנית כדלהלן:



"מוגדוריום שלישי בשבת קודשששה ימים לחדש ניסןשנת "אמרתיך"27

"צדיק כתמר יפרח28

אל מול פני המנורה הטהורהזכה וברההשר הטפסרבר-אבהן ובר-אורייןלובש צדקה כשרייןדומה לזוהר שמאיר לרום עולםאדוננו ניכאריס ליבין (הכוונה לנָרְסִיס לֶוֶון),פריזידאן של עם צדקשומר אמונים עם אלוהי אברהםמאמינים בני מאמיניםיראי הועל חסדו נשענים.

כולם ישאו ברכהיאריכו ימים ושניםאנשים ונשיםגדולים וקטניםרבנן מניהוואפרכי מנייהו (הציבור מינה אותו והוא זה ששבר אותו). עיני העידה מבחרברוש ותדהר,העומדים על העבודהעבודת משא גיא חזיוןכמיטב הגיוןנתונים המה למסור נפשות אדירי איומהאסיפת הגדולים הרמים אליאנס ישראליתאשר בעיר הגדולהפאריז יע"א (יכוננה עליון אמן).

נחדשו לשלום אין קץ מאהבה רבהבאנו בקיצור נמרץ לפני מעלת כבודוכדי שנגידו לכתר צערנו שנצערנו זה שתי שנים על התועבה הנעשית לנו בעירנועיר מוגדורקמו מבני עמנו פרצים ומכנים עצמם בשם גדוליםהרסו העניינים אשר היו מיוסדים על ידי בנן של קדושיםאשר שמו הטובאדוננו רובין אלמאליח הי"ושהיה שר וטפסר עלינו ארבעה ושלושים שניםמכל צר ומכלפנה ממנו נהניםכל מה שיתן מכיסויותר מקופת ענייםועוזר לכל מי שצריך כל ענייניםעכשיו עזב אותנו זה שתי שניםונשארנו כצאן האבדות בלא רועיםעל הפתאות שפתאו אותנו זה החוטאיםורדפנו אחריהםאמרו כל מה שצריכים מאת ראובןחמש ידות אנחנו נותניםהטעו אותנו ונלכדנו במצודת ציפורים.מי ביקש מידם ומי התיר להם עד אשר דברו דבר ולא יקוםכי עמנו אל.

לא התבוששומצחם כנחושה עזחץ שחוט לשונםלשון מדברת גדולותלהתריס נגד רואיהםליבנו בוער כאש להבה אשר פשטו בעקור ידיהםאמרנו נקראו לשלום להם,אולי ישובו ממחשבותיהםראינו כי גילו עוונםנבעו מצפונםאפקרותא יתירא חזינא כהו (הפקרות רבה ראינו בזה).

עתהבבקשה מכתרבכוחך הטוב והישרתשכיר עול ורשעולנתק מוסרותימוכל אשר תמצא יד אדוננו לעשות להםההתאמץ להחזיר העטרה ליושנהותכתוב אחד אגרת לאדוננו ראובןאולי ישוב אל עבודתועבודת ה', ולא נאבד.

זה אדוננו ראובןהוא ביס (הכוונה ל-Vice -סגןקונסול אוסטריאועל פני שלא מצינו בו שעת הכושרכתבנו אחד אגרתוחתמו בה חמש מאות ושלושים בני אדם של מוגדור,ועשינו אחר כך קיום סופרי העירושלחנו אותה לאמבאסאדור אוסטריאלעיר טאנכ"יר (טנג'יריע"אאמרנו שמא יפצר אותו ויתבושש ממנואולי ישוב לעזרת העניים כמו שהיה מקודםמפני כךצריכים נס כן לעזרת אדוננואנחנו בוטחים ב"ה ובכתרלא תאחר אותנועינינו לך מצפים אימתי נראו תשובות אדוננוהשם יצליח דרכך בכל אשר תלךאמן,נצחסלא ועד.

בסיום דברינואלה דברי הנאנחים והנאנקים בשברון מותניים ובפיק ברכיים וכליאת ידייםבזריזות ולא בעצלתייםעד ירחמנו אל מן השמיםאנחנו אלה פה המצפים לתשועת הותשועת אדוננו בעיר מוגדור יע"אותשובת אדוננו תהיה ע"י קונסול ספאניס די מוגדור או ע"י מי שירצה האדוןושכרך כפול ומכופל מן השמים.

עבדיך העניים המצפים לתשובתך".



חתומיםסופרי בית-דיןיאודא בן-עבויעקב בן-שבת (?)



La réponse S.V.P. à Monsieur le Consul d'Espagne à Mogador, Maroc, ou à Mr. R. Elmalech, vice Consul d'Autriche ׁ



הלחץ כמובן עזרוראובן שב לתפקידו כמקודםהוא מצא קופה ריקה וקהילה שסועהשבתוך שנתיים מאז התפטרותורבו העניים ולא היה מי שיטפל בכלכלתםגם העזרה שהיו מקבלים מכי"חהופסקה משום שהקהילה לא העבירה את דמי החבר השנתיים למרכז העולמי שבפאריסראובן כינס את ראשי המשפחות בעירויצא אליהם במנשר בשפה הערבית-יהודית בו הוא מסביר מה חשיבותה של "אליאנס", מה תרמה ליהדות העולםובכלל זה לקהילת מוגדורומה היתרונות שהקהילה תהנה מהם אם ישובו לשלם את דמי החבר כמקודםהוא כותב: "מה שווה חצי פראנק לחודש דמי חברמול היתרונות שאנו נהנה מהם?". בתיאום עם "אליאנסהוא הצליח לרתום את הקהילה בחזרה סביבוובו במקום עורך מגבית בה נאספו מ-60 ראשי משפחות, 360 פראנקלפי 6-פראנק עבור כל משפחה לשנהעם התחייבות לשלם את דמי החבר לשלוש שנים נוספות29.הוכנה רשימת התורמים שנשלחה עם הכסף המזומןלמרכז "אליאנסבפאריסבידי חיים נהוןממשפחת הסוחרים הידועה בטנג'ירעמו היה מיודד וקשור בקשרי מסחר.

רראובן אלמאליח שב במרץ לתפקידונקט בהטלת מסים על מוצרי הייבוא והייצוא של מוצרי העור בהם התמחו סוחרי הקהילהערך מגביות אגרסיביות אצל שועי העיר לטובת הענייםוהשיב את הסדר על כנוחידש את הקשר עם "אליאנס", ובמיוחד עם מר נָרְסִיס לֶוֶון עמו שמר על קשרי ידידות מיוחדיםעד פטירתו של נָרְסִיס בפאריס בתחילת שנת 1915. בן 82 היה במותוראובן נפטר בשיבה טובה במוגדור בשנת 1925, והוא בגיל 90.

זאת לדעת, "אליאנסמוגדור היה אחד מבתי הספר המעולים במרוקועל כך העידה אחת מהמנהלות המוצלחות של הרשתהגבאלגרינה בן-שימול-לויאלגרינה הגיעה ל"אליאנסמוגדור מטריפוליופגשה במציאות אותה מתארת כמבריקה (Brillante). "התלמידים משכילים ובקיאים מאוד במדעי המתימטיקהההיסטוריה והגיאוגרפיהדבר שמעורר לא מעט קינאה עד אנטישמיות ממש מצד השלטונות".30 זו המציאות עליה דיווחה לנשיאות "אליאנסבפאריס בהגיעה למוגדוראכןבוגרי "אליאנסממוגדור היו לעו"דרופאיםהיסטוריוניםעיתונאים ובעיקר אזרחים הוגניםהללו שינו את דמותה של החברה היהודית במוגדורהקהילה הפכה ממסורתית בה שלטו הרבנים ופרנסים עשיריםלקהילה פתוחה ומשכילה בעלת התנהגות עם חשיבה רציונאלית ומעורבת בתרבות המערבזה אמנם בא על חשבון ניתוק מסויים מן המסורת של בית-אבאאבל זה היה זמני עד שילובם ההרמוני של לימודי החול והקודש שהניחו את דעת הצדדיםניתן לסכם ולומר כי תרומתה העיקרית של "אליאנסבמוגדורכבכל מקום אחר במרוקו,הייתה בבניית הנהגה יהודית מקומית חזקה ומשכילה שהצליחה לנער מעליה את חשכת ימי הביניים.







1 סנהדריןכז/ב.

2 לֶוֶוןנארסיסחמישים שנות היסטוריה, (בתרגומו מצרפתית של הלשונאי אברהם אלמאליח). תל-אביב, 1959. (72).

3 ממייסדי כי"חנולד בשטרסבורג (14.9.1826 – 2.10.1882), הקים את בית הספר החקלאי מקוה-ישראלשם הוא קבור.

4 שמותכ"ג 5.

5 בר-אשרשלום (ואחרים), תולדות היהודים בארצות האיסלאםשז"רירושליםתשמ"ו, (324).

6 הירשברגחייםתולדות היהודים באפריקה הצפוניתב', ביאליקירושליםתשכ"ב, (203).

7 כתב העת Reflections, Excerpts from wealph &giving forum, Gatherings, 3, 7\2007.

8 אלמאליחריוסףתוקפו של יוסףהוצאת המגרבירושליםתשס"ד.

9 אביטבולמיכאלתאג'ר א-סולטאןעילית כלכלית יהודית במרוקובן-צביירושליםתשנ"ד, (113).

10 קאסבא מבצר מלכותיבמקרה זהניתן לרובע השם "קאסבאעל שום מגוריהם של פקידי הממשל במקום.

11 ג'זיהע"פ הקוראןבשורת ההצהרה 29/9, מס גולגולת שהוטל על כל גבר החי תחת שלטון האיסלאם.

12 חמישים שנות היסטוריה (81). (ראה "אשת חיל מי ימצא").

13 בשןאליעזרהיהודים במרוקו במאה ה-19 והמיסיון האנגליקניבר-אילןרמת-גן, 1999, (82 והלאה).

14 AJA - Anglo-Jewish Association שנוסדה בלונדון בשנת 1871.

15 "אליאנס", הארכיון המרכזי לתולדות ישראלירושלים, Maroc !!! B-14, Mogador, Bobine 6 (10448-49).

16 יצחק-מואיז כרמיהאו בשמו המוכר יותר אדולף כרמיה (Adolph Cremieux - 10.2.1880- 30.4.1796 ).

17 שם, (10457-10455).

18 שםשם, (10458).

19 חמישים שנות היסטוריה, (70).

20 אבות ב/2.

21 Narcisse Leven (15.10.1833 – 6.1.1915)

22 הירשברגתולדות, (174).

23 מנכ"ל קרן רש"י בישראל כיוםהוא מר אלי אלאלוףעל פעילותו בקרן זכה השנה (2011), בפרס ישראל למפעל חיים.

24 ראה "אליאנס", הארכיון המרכזי של תולדות ישראלירושליםמיקרופילם: Maroc !!! B-14 Mogador, Bobine 6 Réforme dans l'admimistration , עמודים: 20-14. (מספרים 10142-10136).

25 מס "הגאבילה", הוא הבלו שהוטל על צריכת הבשרמס זה כידוענועד כחלק מתשלומי הג'זיה (מס גולגולתהכללי היהודי למלכותאם הקצבים לא יעבירו את כספי המס במועדם ליידי ראשי הקהילה לשם העברתם לייעודםיבולע לכלל הקהילהבזכות ההתמדה בתשלום מס זהזכתה הקהילה לזכויות המיוחדות של ה"ד'ימי", "כאורחים"במדינה המוסלמית.

26 ראהכרם חמרספר התקנות לראברהם אנקווא כרך ב', ליוורנו 1871, (תקנה קמ"ז ועוד).

27 שנת התרס"א, 26.3.1901.

28 ראה מכתב מס' 10406, "אליאנס", הארכיון המרכזי של תולדות ישראלירושליםשם.

29 ראה מכתבים 10280-10279, "אליאנס", הארכיון המרכזי של תולדות ישראלשם.

30 Andre Kaspi, Histoire de L'Alliance Israelite Universelle, Armand Colin, Paris, 2010 (pp. 284-285).