לק"י
שנת הַלּוֹמֵד עַל מְנָת לְלַמֵּד לפרט קטן
ההתחברות למפלגות הדתיים סכנה גדולה מאוד לגוף ולנפש וחשודים המה גם על שפיכות דמים וכל אלו הדתיים שנתנו להם חיזוק, וזייפו להם דעת התורה הקדושה, הרי הם עתידים ליתן את הדין, וצריך לברוח מהם והתחברותם עד קצה האחרון, כי ההתחברות אליהם סכנה גדולה מאד לגוף ונפש, וחשודים המה גם על שפיכות דמים.
על הגאולה ועל התמורה עמוד קצ"ו
![]() |
מרן החזון אי"ש זצוק"ל הגה"צ אברהם ישעיהו קרליץ זיע"א |
מעשה שהיה
סיפר הר"ר משה עמרם גראד ע"ה בעת שלמד בישיבה הקדושה של מרן הגאב"ד המהרי"ץ דושינסקיא זצוק"ל בירושלם:
היה זה בימי קום המדינה, כאשר הבי"ד (הבית-דין) הוציא לראשונה את האיסור החמור להשתתף בבחירות.
בחורי הישיבות הקדושות התעסקו בהפצת דבר האיסור והיו יוצאים לריכוזים החרדים בארץ הקודש.
בימים ההם בער אש הציונות כל כך עד אשר גם החרדים התקשו לשמוע דברי גנאי נגד המדינה, כך שכשר' משה עמרם יצא לבני ברק להפיץ ולהדביק את הכרוז בדבר האיסור בבתי-המדרש, נזהר לעשות זאת רק בלילות והיה מחזיק בכיסו את המודעות, נכנס לביהמ"ד לבדוק אנה ואנה אם אין איש שם לב לפעולתו מדביק וחומק לעבר ביהמ"ד הבא.
באחד הלילות כאשר הגיע לאחד בתי-המדרש ראה שם רק יהודי זקן אחד. זקן זה הבחין שברצון הבחור להדביק את המודעות וגם הבחין שמתיירא הוא שמא יבחינו במעשיו. ניגש הזקן לר' משה עמרם ובודק את טיב המודעות, ואומר:
"אתה תדביק ואני אשמור לבל ייראו"...
ר' משה עמרם הציק מאד לדעת מיהו היהודי הזה שסייע בעדו להדביק את המודעות, אחר כמה בירורים התגלה שאותו יהודי הוא לא אחר ממרן הגה"ק (הגאון הקדוש) בעל החזון איש זצוק"ל.
זקניך ויאמר לך
המברק שגילה את דעתו בנוגע לבחירות
גרסאות ונוסחאות שונות פורסמו בשמו של מרן החזו"א זי"ע בנוגע להשתתפות בבחירות לכנסת המינים.
אנשי המפלגה אשר חפצו בכל כוחם להגדיל את מספרם בכנסת המינים, והוצרכו לכך לאימון הבוחרים, ניסו בכל הדרכים שבידם לתלות את כל תעלוליהם, בכך כי יצא ההוראה מפי גדולי הדור שההשתתפות בבחירות היא מצוה וחוב קדוש.
כמובן כי כשם שלא דילגו על מרן הגרי"ז זי"ע ופירסמו את הזיוף הנורא, כך גם לא פסחו על ביתו של גאון ישראל וקדושו מרן החזו"א זי"ע, אשר מדת השפעתו על היראים היא גדולה מאד.
כאן הם רק נהגו בשיטת "הפרחת השמועות" ו"עדויות" שעיקרם ופרסומם
מעל גבי עתוניהם החלו מתפרסמים מיד עם פטירתו של מרן החזו"א זי"ע.
באמת כי אין שום מקום להתייחסות לשמועות והעדויות השונות שהם מנסים להציג, בשעה שבידינו כתב מפורש מאחיו הגר"מ קרליץ זצ"ל בשמו ובפקודתו של מרן החזו"א שנשלח בטלגרמא דחופה למרן הגרז"ר בענגיס זי"ע בו הוא מכחיש מכל וכל את השמועות על תמיכתו בבחירות לכנסת המינים.
נסיון נואש וחצוף זה של אנשי המפלגות להפריח שמועות כוזבות בשמו של מרן החזו"א זי"ע והחמור מכל לתלות בו בוקי סריקי ולייצר תדמית ורושם של איש אשר למרות "דעתו" כשיטתם שהוא ענין של קידוש ש"ש, נמנע בעצמו לקיים את המצווה, ומה גם שבכדי לפייס את דעתו של מרן הגרז"ר בענגיס זי"ע בחר ח"ו לכתוב דברי שקר (עפ"ל) שהוא מעולם לא תמך בבחירות לכנסת המינים, יש כאן אפוא בפרסום וגילוי דעתו הבהירה של מרן החזו"א זי"ע לא רק משום העמדת דברים על אמיתותן ולגלות את דעתו האמיתית, כי אם מחאה וסתימת פיות האוחזים בחרב פיותיהם לנעוץ בקודש הקדשים מרן החזו"א זי"ע ה"י.
דקירת החרב החצופה הזאת, הינה חלק בלתי נפרדת משרשרת ההדרדרויות אליה הגיעו "שוחרי השררה" אך ורק למען הרבות נציגיהם ותקציביהם, אשר למענה מוכנים לוותר על הכל, יצירת התדמית הנוראה והשרשתה בלבות הצעירים כמה מן עקירת התורה והריסת הדת יש בנקודה זו כשלעצמה, דומה, כי מפני עובדא זו כשלעצמה יש בה כדי לאסור את הבחירות מכל וכל, אם תאוות השררה לריבוי מספר הכסאות יש בידה להביא לכדי עזות מצח שכזאת, אפילו היו כל גדולי עולם מתירים
את הבחירות לכנסת המינים ולא הי' אף אחד מהם חולק ע"כ, והיה מותרת עפ"י דין תורתינו הק' - לא היתה ניתרת רק משום עובדא זו כשלעצמה, לפגוע פגיעה חמורה כ"כ ברבן ומאורן של ישראל.
על מי חירפתם וגידפתם ועל מי נשאתם ראש לנעוץ חרב בקדשי הקדשים.
![]() |
מברק שנשלח למרן הגרז"ר בענגיס בפקודת מרן החזו"א |
![]() |
עדותו של המהנדס החרדי
הר"ר שמואל טשורטקוב ממקורבי החזון איש, גבאי ביהמ"ד במעונו של החזון איש שפרסמה ברבים במודעות |
הגה"ק אב"ד חרקוב זצ"ל:
אין ללכת לבחירות בשום אופן והשתתפות עם הנהלה ארצית ומקומית עם כופרי התורה והדת.
תשרי ה'תש"ט
הגה"ק רבי צדקה חוצין זצ"ל:
אסור לכל בר ישראל אשר רגלי אבותיו עמדו על הר סיני שישתתף חלילה בבחירות לכנסת המינים ואין שום כח בעולם אשר יתיר באיזה אופן שהוא תוקף האיסור הנורא הזה.
תמוז ה'תשי"א
צדקה חוצין
הגה"ק רבי מרדכי העריס זצ"ל:
מתחבר הוא על ידי זה עם עוקרי תוה"ק ר"ל, ומשתתף עם המורדים במלכות שמים בריש גלי, ונושא באחריות על חילול שמו יתברך.
תמוז ה'תשי"א
הגה"ק אב"ד ריסקווא זצ"ל:
באנו לעורר את כל אחינו בני ישראל הנאמנים לה' ולתורתו הקדושה לבל ילכו להבחירות.
אב תשכ"א
אברהם שלמה כ"ץ
כ"ק מרן אדמו"ר מפשעווארסק זצ"ל:
לבל ילכו להבחירות שלא לעבור ח"ו על האיסורים החמורים המסתעפים מזה.
אלול ה'תשי"ט
הק' משה יצחק מפשעווארסק
הגה"ק אב"ד שאפראן זצ"ל:
המשתתפים בממשלת מדינה זו, עתידים ליתן דין על כפירה זו הבולטת ממעשיהם, ואוי לאותה בושה.
אלול ה'תשי"ט
הגה"ק רבי אשר זעליג מרגליות זצ"ל:
אם רשב"י אומר שצדיקים נטמאים במושבם עמהם, כל שכן לאלו שאינם צדיקים, רק דורשי דמים וכסאות כבוד ותאות נפשם, על אחת כמה וכמה.
תשרי ה'תשכ"ו
אשר זעליג מרגליות
כ"ק אדמו"ר מסטרופקוב זצוק"ל:
אודות הבחירות לכנסת המינים מגלים דעתינו דעת תורה שאיסור אשר הרבה איסורי תורה כרוכים בה.
יחזקאל שרגא האלבערשטאם
הגה"ק המקובל ר' חיים סינואני זצוק"ל:
בענין הבחירות בארץ ישראל מגלים אנו דעתינו דעת תורה, שאיסור חמור וגמור על כל איש ואשה להשתתף בבחירות אלו.
חיים סינאוני
הגה"ק אב"ד בונעס איירעס זצ"ל:
אין שום היתר על פי התורה להצטרף לשלטון זה.
אב תשל"ז
קלונימוס אליעזר עקשטיין
הגה"ק אב"ד צעהלים זצ"ל:
מה נורא הניאוץ כלפי מעלה, שיהודים המייצגים שומרי תורה ומצות מאשרים זדים, גם בונים ומבססים ממשלת עושי רשעה, ובזה הם מכריזים לכל העולם כולו שהם מהוים חלק בלתי נפרד בממשלתם.
אב ה'תשל"ז
לוי יצחק גרינוואלד
כ"ק מרן אדמו"ר מפאפא זצ"ל:
כל צורה של שלטון בארץ ישראל טרם ביאת המשיח היא כפירה ומרידה בתורתינו הקדושה וכל אלו המשתתפים עמהם באיזה צורה שהיא יש להם חלק במרידה נוראה זו.
מנחם אב ה'תשל"ז
יוסף גרינוואלד
הגה"ק רבי יעקב מוצפי זצ"ל:
באתי גם אני להזהיר את אחינו בני ישראל באזהרה חמורה שלא ישתתפו בהבחירות ולא יקחו חלק כלל בהבחירות האסורות.
ח' מרחשון ה'תש"ל
יעקב מוצפי
הגה"ק אב"ד וואידיסלאוו זצ"ל:
לאסור ההשתתפות לבחירות הכנסת אשר שליחותייהו דגאוני קדמאי קעבדו שאסור בכלל ללכת בדרך אתם.
אב ה'תשכ"א
יששכר דוב הלויראטענבערג
הגה"ק אב"ד וויען זצ"ל:
אין שום היתר על פי התורה להצטרף לשלטון זה, אף אם היתה ממשלתם כולה מורכבת מיהודים שומרי תורה ומצות.
אלול ה'תשל"ז
בצלאל שטערן
כ"ק מרן אדמו"ר מספינקא זצ"ל:
אין כח בעולם ולא סיבה ולא אמתלא להתיר באיזה אופן שהוא להצביע בעד שום צד ומפלגה השולחים נבחריהם לכנסת המינים.
מרחשון ה'תשמ"ט
שמואל צבי הורוויץ