ציטוטי מרנן ורבנן

לק"י
שנת הַלּוֹמֵד עַל מְנָת לְלַמֵּד לפרט קטן


מרן קוה"ק רבי אברהם ישעיהו קָרֶלִיץ זצוק"ל זי"ע, החזון אי"ש



מי הוא אפיקורוס שומר מצוות בדורנו? כל מי שטוען כי באשמת גדולי ישראל נרצחו ששה מיליון יהודים באירופה וכן כל מי שחוגג את יום העצמאות


בעל החזון איש זצוק"ל, זי"ע
עלה לגנזי מרומים בליל שבת קודש
ט"ו מרחשוון ה'תשי"ד
הובא משמו של החזון אי"ש זצוק"ל זי"ע ב"ילקוט דעת תורה"




עצם השם 'דתי לאומי' כורך בחובו שמץ של התכחשות ליהדות כמי שאומר אין די בדת היהודית, יש צורך גם בתוספת של לאומיות, וכאילו היו הדת והלאומיות הישראלית שני דברים נפרדים, חס ושלום, שנחוץ לזווגם יחד







החזון אי"ש זצוק"ל, פאר הדור חלק א', עמוד רצ"ב




"מַה שֶּׁכָּל כָּךְ קָשֶׁה עִנְיַן בִּלְבּוּל שֶׁנִּתְבַּלְבְּלוּ יִשְׂרָאֵל מֵהַמְּדִינָה הַצִּיּוֹנִית, הוּא מֵחֲמַת שֶׁהַמְּדִינָה הַצִּיּוֹנִית הִיא נ' שַׁעֲרֵי טֻמְאָה", וְנֶגֶד זֶה צְרִיכִים נ' שַׁעֲרֵי קְדֻשָּׁה, וּמִכֵּיוָן שֶׁעֲדַיִן לֹא זָכִינוּ לְנ' שַׁעֲרֵי הַקְּדֻשָּׁה וְהַנ' שַׁעֲרֵי טֻמְאָה כְּבָר הוֹפִיעַ - לָכֵן הַבִּלְבּוּל כֹּה רַב אֵיךְ לַעֲמֹד נֶגֶד הַנ' שַׁעֲרֵי טֻמְאָה הַנִּכְלָל בַּמְּדִינָה."


החזון אי"ש זי"ע לרב הַגָּאוֹן רַבִּי אַהֲרֹן קַצַנֶלְבּוֹיגֶן זצ"ל




מרן קוה"ק מהרי"ל דיסקין זי"ע: "להחרימם מבעוד מועד!"


מהרי"ל דיסקין זי"ע


סיפר הגאון רבי משה פראנקנטאל זצ"ל: בתחילת התנוצצות תנועת "חובבי ציון", שיגר קוה"ק הרב מבריסק המהרי"ל דיסקין זיע"א אחרי ואחרי הגאון רבי זרח בראווערמאן זצ"ל במוצאי שבת קודש אחד, ופנה לר' זרח ופקדו לאמר: ערוך שלשה מכתבים לשלשת גדולי הדור מחו"ל, לְוַעֵד אסיפות וּלְטָכֶּס עצות להעביר את המצודה הרעה בעוד מועד, כי סכנה איומה אשר כמוה לא נהייתה מרחפת על שמי היהדות ועלולה חלילה לעשות כָּלה ושָמות בישראל. לזאת דעתו: שרבני חו"ל יתאספו ויחרימום ויוציאום מכלל ישראל, לאסור החִתוּן עמם ולגזור על פִּתם ויינם כמו שעשו לכוּתִים, ואם לאו - סיים הרב מבריסק - יתנחמו ויתחרטו לבסוף!

מעשה שטן הצליח והאסיפה לא התקיימה. היו שטענו: כי יד ישראל תקיפה ודבוקה בד' אלקי ישראל ובתורתו הקדושה, ומנהיגי התנועה ידועים לבעלי תאוות מגונות ומדות מושחתות ואין שומע להם, ולטפל בהם למֵגן ולחִנם הוא, ושבקיה לרויא וממילא נפל.

היו שטענו: כי אמנם רוצים במאד להוציא הדבר לפועל, אך בעוה"ר (בעוונותנו הרבים) באשמת המשׂכילים לא יתכן לקיים אסיפה, היות שצריכים להשיג רשות מהממשלה לזה. בין כה וכה האסיפה לא יצאה לכלל קיום. והדבר לא יצא לפועל. הדבר ציער מאד את מרן מבריסק, ושב ואמר: מובטחני שאם לא ננקוט בדרך זו הרי לבסוף כלל ישראל יתחרטו על כך. וכל ימיו הצטער אותו צדיק באמרו "יבואו ימים ויווכחו בצדקת הצעתי".

(מרא דארעא ישראל)



מרן הגה"ק בעל שדי חמד זי"ע: "השיטה הכזבה הזאת היא אבן נגף וצור מכשול לבית ישראל"

בעל השְׂדֵי חֶמֶד זי"ע


אך לעצם השיטה הזאת, הנני מנגד בכל דעתי, יען כי השיטה הכזבה הזאת היא אבן נגף וצור מכשול לבית ישראל בגשם ורוח, כי זאת רואים אנחנו בעליל את הרעה אשר הביאה בכנפיה, בנוגע לכניסת היהודים לארץ הקודש, ושלילת הזכויות כידוע. וברוח, הה! השיטה הזאת שוללת מכל המחזיקים בה כל תקות ויעודי ישראל המחכים לביאת הגואל האמיתי, גואל צדק, גואל רוחני מופשט מגשמיות, אשר יביא לנו גאולה ניסית, לא טבעית.

ובכן אליכם שלומי אמוני ישראל אתחנן, למען קדושת שמו יתברך, ולמען שמירת קיום האומה הישראלית, אשר סבלה רעות רבות וצרות, כאלה בתקופות שונות כידוע, משכו ידיכם ולבכם מהשיטה המסוכנה הזאת וקחו לכם לקו את האמונה הטהורה המסורה לנו מאבותינו ונביאי ה', כי יבא לציון גואל, יבא בשליחותו של הקב"ה, לא אשר נביא אותו בחזקת היד, שום השתדלות גשמי מצידנו דרוש לביאתו רק השתדלות רוחני כמאמר הכתוב "היום אם בקולו תשמעו", עלינו להטיב מעמדינו בשמירת התורה וקיום המצוות בכל פרטיהם ודקדוקיהם, עלינו להיות נאמנים להמלכים ולהארצות אשר נשב בהם ובצלם נחסה עד אשר תבא העת המיועדת לגאולתנו ופדות נפשנו ואז יכירו וידעו כל עמי הארץ את ערכנו. וראו כי שם ה' נקרא עלינו, וירום קרן ישראל בכבוד.



(מתוך מכתבו, נדפס בספר "אגרות שְׂדֵי חֶמֶד")




מרן הגר"ח מבריסק זי"ע: "תכליתם הוא לעקור יסודי הדת"


הרה"ג חיים הלוי סולובייצ'יק
זי"ע - הגר"ח מבריסק
...אחרי הברכה ממע"כ (ממעלת כבודו) שי' (שיחיה), הגיעני מכתבו, ורב תודות על פעולתו לטוב. כן קראתי יתר דבריו בנידן "כת הציונים" שנתחברו ונתאגדו עתה בחזקה, ולא אבוש מלאמר כי לא אדע איך למצוא מסילות לצאת נגדם, אחרי כי האנשים, הלא מהם נודעים במקומותם לרעה, ותכליתם כבר הודיעו ופרסמו כי הוא לעקור יסודי הדת – ולתכלית זה גם לכבוש את כל מקומות מושבות ישראל בכדי שיהי' זאת לעזר למטרתם, וכאשר כבר הודיעו את כל אלה וגלו מחשבתם במכתב עת (עִתוֹנוּת), ומה נוכל עוד להוסיף דבר בזה, האם יאמנו דברינו עליהם מאשר הם אומרים ומגלים בעצמם.

לא יאומן כי יסופר כי אחרי התגלות זדון לבם מפי עצמם עוד ימָצאו מהישרים בלבותם שיתחברו להם – אשר זה מביא תמהון גדול על כל קהל הגולה, כי יתנו להם מקום ואחיזה לענינם, ואיך ימצאו גם משענה בעת שנודע כי (עִם) מע"כ שי' (מעלת כבודו שיחיה), כי ידברו יחד יראי ה' ויצעקו מרה בפרסום בהודעת הדברים מה שהודיעו הציונים בעצמם, ...אולי תהא זאת לרפאות המון בית ישראל אשר עוד לא הושחת לִבּוֹתם ושבו מעליהם ורפא להם, וידעו להזהר בנפשותם לבלי להתחבר לענין שהוא הירוס הדת ומכשל לבית ישראל...

(מתוך מכתבו הנדפס בספר "אור לישרים", עמ' 55)




מרן מהרש"ב מליובאוויטש זי"ע (רבי שלום דובער שניאורסון, האדמו"ר החמישי של חב"ד ליובאוויטש)


האדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש זי"ע


בדבר שאלתם אודות הציונים... הנני להשיב להם בקצרה: "המסייעים בידי הציונים עתידים ליתן את הדין"

א) הנה אם גם היו האנשים האלו שלמים עם ה' ותורתו, וגם היה מקום לחשוב שישיגו מטרתם, אין לנו לשמוע לדבר הזה, לעשות גאולתנו בכח עצמנו, והלא אין רשאים גם לדחוק את הקץ להרבות בתחנונים על זה, וכל שכן בכחות ותחבולות גשמיים, דהיינו לצאת מהגלות בזרוע אין אנו רשאים, ולא בזה תהיה גאולתנו ופדות נפשנו.

...והמסייעים בידי הציונים הנ"ל עתידים ליתן את הדין, כי מחזיקים המה ידי מחטיאי הרבים.



ולזאת מי לה' ולתורתו לא יתחבר לעושה רעה ולא ידבק אליהם, אדרבה, ינגד להם בכל מה דאיפשרי, ועד אשר יהיה רצון ה' לגאלנו, עלינו לקבל עול הגלות לכפר על עונותינו. ועלינו להתחזק ולעמוד נגד כל גל וגל, ולהיות אמיץ וחזק בקיום התורה והמצוות אשר זאת ה' דורש מאתנו. ולקוות אליו יתברך שמו כי קרובה ישועתו לבוא ויבא משיח צדקנו בב"א (במהרה בימינו אמן). ואם יתמהמה – חכה לו, וּבַנוּ הדבר תלוי, בתקון מעשינו. והשי"ת ירחם עלינו ויחיש וימהר גאולתנו בב"א. כ"ד דברי ידידם אמת חפץ באהבתם האמיתית מצפה לישועתו של הקב"ה בקרוב, שלום דובער.


(מתוך מכתבו הנדפס בספר "אור לישרים", עמ' 57)






"הינוקא", הגה"ק רבי ישראל פרלוב מסטאָלין זי"ע 

(האדמו"ר הששי של חסידות קרלין)

"ולא יהי' מעורב בין חבורת חוברי חבר, ומה גם להציונים והמזרחים (תנועת המזרחי) בפרט"


"הינוקא" מסטאָלין זי"ע


...ובהיות כי זה כל האדם אני מבקש ומזהיר לאנ"ש שי' אשר לאחר מאה שנים שלא יהי' ביניהם שום פירוד לבבות מכת החנפים והצבועים, כי לפני חנף לא יבוא, ויהיו כולם באגודה אחת, וזה יהי' להם לאות אמת אשר מי מבני שי' שיהי' בו כל המדות הללו ולא יהי' מכת החנפים והצבועים וירחק את עצמו מן השקר, ולא יהי' מעורב בין חבורת חוברי חבר, ומה גם להציונים והמזרחים בפרט, כ"א (כי אם) חבר ליראי ה', ולא יְלָמֶד את בניו ובנותיו בבתי הספר אפילו של עִבְרִים, ולא יעשה שום השתדלות להנשיאות, זה יהי' להם לראש ולנשיא....


ישראל בהרב מהר"ר אשר ז"ל (מתוך צוואתו הק' נדפס בספר "בית אהרן" להרה"ק מקארלין)



ענה ואמר בזה"ל (בזו הלשון): "הִקבְּצוּ ושמעו אל ישראל אביכם, האספו ואגידה לכם, ביקש יעקב לְגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה". ואמר: "סיפאראן א מדרש אז יעקב אבינו איז אריין גיפאלין אויף זיינע קינדער א חשד ע"ז (עבודה זרה), דארפין מיר פארשטיין, סטייטש יעקב אבינו האט נישט גיקענט זיינע קינדער, האט ער דען ניט גיוואוסט ווער זיינע קינדער זיינען, און מיקען זיי ח"ו אין אזא זאך ניט חושד זיין: נאר וואס מיינט איר וואס איז ע"ז. ע"ז איז פאראן דרגות, אבק ע"ז, ענף ע"ז, נדנוד ע"ז, דעות כוזבות איז אויך ע"ז, צום ביישפיל ציונות! וויל איך און בעט באייך אז איר זאלט מיר זאגין אזוי ווי די קינדער האבין גיזאגט יעקב'ן: "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד" וועל איך אייך ענטפערין: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".


(מתוך דבריו שדיבר עם בניו בעת שנפרד מהם בטרם שנסע למנוחות, ילקוט דברי אהרן, מע' דברי ישראל, דף קי"ט)



מרן הגה"ק מהרי"ד מבעלזא (האדמור מבעלזא מרן הרה"ג רבי יששכר דב רוקֵח "הזקן") זי"ע בליל יום הקדוש

"אסור להתחבר עם הציונים והמזרחים וכל כת דילהון"

(אסור להתחבר עם הציונים ועם "המזרחי" [הציונות הדתית] ועם כל הכת שלהם)

המהרי''ד מבעלזא זי"ע במרכז מוקף חסידים

פעם בליל יום כפור, כשכל אלפי החסידים הצטמצמו בבית מדרשו והכינו את עצמם ל"כל נדרי", רוח קדושה שרר בבית המדרש, איש לא הרהיב להוציא הגה מפיו וכל הפיות היו פתוחים לשמוע מאת הרבי דברי התעוררות ליום הדין, עלה הוא ז"ל על הבימה ויקרא מעלי' בקול גדול: "שאסור להתחבר עם הציונים והמזרחים וכל כת דילהון", ולא יותר, אלה היו כל דברי המוסר לשבירת הלב לפני תפלת "כל נדרי".

 (קול ישראל, ח' סיון ה'תרפ"ז)


"הם - אנשי המזרחי... בשם התורה פועלים נגד התורה, לכן יש להיזהר מפניהם ביותר"



"והארץ לא תמכר לצמיתות, כי לי הארץ, כי גרים אתם עמדי..." היינו, שכל זמן שהיו ישראל שרויין על אדמתם היתה שם השראת השכינה, לא כן עתה בהגלותנו משם נסתלקה השכינה משם אתנו ביחד, והיא אתנו בכל מקום גלותנו, השכינה אתנו בתוך אחינו בנ"י הכללות ישראל. ואין כוונת הראב"ד ז"ל לאפוקי היהודים היושבים בארץ ישראל בתורת גרים, דהלא בודאי אותן האנשים שהם יושבים שם בבחינת גרים, אינם גרועים מאתנו היושבים בחו"ל, אך כוונת הראב"ד ז"ל לאפוקי אותן הפוקרים הרשעים שיש להם מלוכה מאנדאט פאלעסטינע, והם חושבים עצמם בבחינת תושבים, להם אין שמה השראת השכינה. והנה כתיב ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה, כדאיתא בגמרא ארה"ק אינה מחזקת עוברי עבירה, ובטח אר"י לא תחזיקם ותקיאם, ויהי' להם סוף שחור ולא ישאר בידם.

(מתוך דבריו בשבת קודש בהר-בחקתי ה'תרפ"ב בק"ק האלשיץ)



"הסבא קדישא" רבי אליעזר שלמה אְלפַנְדַרי זי"ע: "אסור לכל איש אשר רגלי אבותיו עמדו על הר סיני - להשאר חבר בעדת ועד הלאומי"

מגדולי הפוסקים והמקובלים, היה החכם באשי של דמשק ולאחר מכן של צפת.


"הסבא קדישא"
רבי אליעזר שלמה אְלפַנְדַרי זי"ע
בגזירת עירין פתגמין הנני מודיע בשער בת רבים, אשר הרימה יד בתורת משה והמחללת חוקי התורה הדת בשאט נפש, וחלילה לכל ישראל כשר לבוא בחברתם, ומכש"כ (ומכל שכן) לסייע ידי עוברי עבירה וטמאים בנפשותם באיזה סיוע שהוא.
ואחרי שהממשלה הרוממה יר"ה (ירום הודה) נתנה רשות לצאת מעדת ועד הלאומי, הרי חובה קדוֹשה מוטלת על כל שומרי תורה להיות זריזין מקדימים למצות ולצאת בעוד מועד מעדת ועד הלאומי.

וכל המתרשל בימים המעטים האלה, הרי הוא גורם רעה לנפשו וגורם לשם שמים שיתחלל על ידו, והוא עתיד ליתן את הדין, וישראל עם קדוש ישמעו לדברי חכמים ולא יאבו ולא ישמעו לדברי פִּתויִם והסתה והוראת היתר מסרסורי עבירה איזה שהם, והשומע לנו ישכון בטח ושאנן מפחד רעה אמן.
הכ"ד עומד ומצפה ישועת גאדר"י, אליעזר שלמה אלפנדרי.

(מתוך מכתבו, נדפס בספר "מרא דארעא ישראל" ח"ב, נספח לפרק "כיבוש הקהלות")








מרן הגרי"ח זאנענפעלד זי"ע, רבה של ירושלם: "לעקור תורה מישראל חס וחלילה רק ככל הגוים בית ישראל"





רבנו, מרן הרב יוסף חיים זאנענפעלד
זצוק"ל זי"ע. גאב"ד ורבה הראשון של
העדה החרדית
(ו' בכסלו ה'תר"ט - י"ט אדר ה'תרצ"ב)

...יקרת מכתב הנדפס מאת היראים בעירו אשר בו שפכו שיח לבבם על תעלולי הציונים והמזרחים בעירו ואתם עמם האקרו"ט (האלופים, קצינים, רבנים וטובים) דשם, קבלתי בזמנו, ומפני סיבות שונות נתעכבה תשובתי עד כה ואתו הס"ר (הסליחה רבה?). צר לי מאד לשמוע עד היכן הגיע החוצפה של פריצי עמנו אשר מתגברים בכל תוקף לבטל בזרוע את התורה מישראל חס וחלילה, וראשית מעשיהם להרוס את חומת הדת אשר יסדוה האיתנים מוסדי ארץ, אך כבר אמר דוד המלך עליו השלום מאויבי תחכמני ועלינו לאזור כוחותינו לְהָדְפַם שלא יבצעו זממם ח"ו (חס וחלילה), והנני אומר לכת"ר (לכבוד תורתו) יישר חילו על אשר עמד בפרץ עד כה, ואל ירך לבבו ח"ו במלחמת מצוה זו כי זכות אבותנו הקדושים יעמדו לו להקים עולה של תורה ומצוה.



גם פה בארץ הקודש תבנה ותִקומם, וביחוד בעיר קודש התאחדו החפשים וסיעתם (החילונים ועוזריהם) לכבוש את כל הקהלה ת"י (תורת ישראל), ולעקור תורה מישראל חס וחלילה רק ככל הגוים בית ישראל, תורת לאומים ושפה להם, וחק חקקו שעל פיהם ישק כל הצִבּוּר בא"י, ואין בה שום זכר לדת, והחרדים בא"י עומדים נגדם ולוחמים במסירות נפש ממש, ותקותם חזקה כי בעה"י (בעזרת השם יתברך) יעלה בידם להנצל מצפרניהם החדות של הציונים וכת דילהון (והכת שלהם), ואשרי להמקנאים קנאת ה' בדור פרוץ הזה עקבתא דמשיחא אין קץ לשכרם, וכל העומדים בפרץ יזכו לראות בביאת בן פרץ משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.




(מתוך מכתב נדפס במרא דארעא ישראל חלק ב' עמוד מ"ט)




הגה"ק רבי אברהם מסלאנים זי"ע:"ענין הציונות מתנגד לאמונה"



האדמו"ר (השני) מסלאנים,רבי אברהם וינברג זצוק"ל זי"ע(ה'תרמ"ד - א' באייר ה'תרצ"ג)
...וטוב שפירשת ענין הציונות כי ענין הציונות מתנגד לאמונה, הן בתושבע"פ והן בנביאים והן בתורה מן השמים והן בתורה שבכתב - ומפני זה הטעם עצמו שהוא נגד לאמונה הרחקנו אותו עד קצה האחרון.

אין אנו מדברים באלו הציונים החפשים שפקרו מעליהם עומ"ש לגמרי, כי אין אלו ציונים רק רשעים. רק אנו רומזים אל המזרחים אשר בחיצונותם המה פורשים טלפים, ואפילו עוסקים בתו"ת (תומכי תמימים) אבל נקודת האמת והאמונה חסר להם, ויש מגדוליהם שכבר מרגישים זאת אבל הגיאות והפניות מעגל המסכה הנעשה מזהב וכסף אי-אפשר להם לחזור בתשובה רחמנא לצלן.

בוא וראה אשר על שבנא וסיעתו אשר דרש ברבוואתא יותר מן חזקי' מלך יהודא אחז"ל (אמרו חכמינו זכרונם לברכה) קשר של רשעים אינו מן המנין, ואיך נוכל להרים ראש כנגד מאמחז"ל (מאמר חכמינו זכרונם לברכה) הזה אשר מרפס איגרא (שובר גג), אדרבא זה כל עמלינו לזכות לנקודת אמת ואמונה, ופרי כל עבודתינו במסירת נפשינו ונפש בנינו ובנותינו אולי ישארו יהודים נאמנים לה' ולתורתו, להאמין פשוט בי"ג עקרי הדת....

(מתוך מכתבו נדפס בגליון "החומה", שנת תשכ"ט)





הגה"ק המקובל רבי חיים שאול דוויךּ זי"ע: "ואם בעוה"ר (בעוונותנו הרבים)  יתאשר ויתקיים 'הועד הלאומי' בארה"ק שוב למה לנו חיים"


רבי חיים שאול הכהן דוויךּ זצוק"ל זי"ע,
מכונה גם ה"שד"ה"
י"ד מרחשוון ה'תרי"ח - ד' טבת ה'תרצ"ג
היה דיין, מקובל וראש ישיבה,
רבה הראשי של ארם צובא שבסוריה.





חזק ונתחזק בעד עמינו ובעד ערי אלקינו.




באמת בעוה"ר (בעוונותנו הרבים) אנחנו רואים בעיני המצב הרוחני הולך וחסור מכמה ענינים ופרטים שאי אפשר לפרטם, ואם בעוה"ר יתאשר ויתקיים הועד הלאומי בארץ הקדושה שוב למה לנו חיים?! אנחנו עם בני ישראל, בני אברהם יצחק ויעקב דור אחר דור, כמה וכמה אבותינו הקדושים מסרו עצמם על קיום התורה והמצות, ואם בעוה"ר הנחרב בית המקדש על שלא שמרו בני ישראל התורה והמצות כמ"ש הכתוב על מה אבדה הארץ על עזבם את תורתי, וא"כ אם אנחנו חלילה לא נשמור התורה איך נקוה עוד לבנין בית המקדשינו וביאת משיחנו, ובודאי שאנחנו עם בני ישראל אין לנו כח בזה כי אם בתפילה ובבקשת רחמים כמ"ש הכתוב הקול קול יעקב, ה' ירחם עלינו שיחזירנו בתשובה שלימה לפניו, ואז הוא שנצפה לביאת משיחנו ובנין בית מקדשנו שיבנה במהרה בימינו, דברי החותמים לכבוד התורה הק' (הקדושה) שתתעלה ולקיום הדת.



הצעיר יחי' ידיד הלוי הצב"י חיים שאול דויך הכהן



(העתק מכתי"ק, נדפס בספר "מרא דארעא ישראל" חלק ב', נספח לפרק "כיבוש הקהלות")







מרן בעל ה"חפץ חיים" זי"ע:"בייא מיר איז ברור, אז זיי זיינען פון זרע עמלק"תרגום: אצלי ברור שהם מזרע עמלק






מרן בעל ה"חפץ חיים" זצוק"ל זי"ע
והנה כתוב (שמות יז, טז) "מלחמה לה' בעמלק מדור דור", והעידה תורה בזה כי המלחמה הזאת קיימת בכל הדורות עד בוא המשיח, אלא שבדורות הקודמין עת שלטון התורה בישראל, נהלו המלחמה זרע עמלק מאוה"ע, אבל מעת שפרקנו עול התורה ממנו, שַרְצו זרע עמלק בתוכנו ונתרבו בינינו המומרים להכעיס, כמו היעווסעקעס (הקומוניסטים) הנמצאים לא לבד במדינה האדומה, כי אם בכל תפוצות ישראל, מקצה הארץ ועד קצה הארץ וגם באה"ק, אשר המתיוונים שמה הן אותן היעווסעקעס בעצמן ואין שום הבדל ביניהם, רק שאלו כותבים בזארגון יידיש, ואלו כותבים ומפטפטים בזרגון עברי – ניי העברעאיש – אבל על הללו והללו נשבע הקב"ה שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחו מן העולם.


(תלמידו הגר"א וואסערמאן זצוק"ל במאמרו "אומר אני מעשי למלך", אות ג׳)



בעל "אהבת ישראל" מויז'ניץ זי"ע:"מעולם התנגדתי לתנועה הציונית בכלל ובפרט"


האדמו"ר השלישי מויז'ניץ, בעל "אהבת ישראל"
זצוק"ל זי"ע, השני מימין.

הרה"ג רבי ישראל הגר
ב' באלול ה'תר"ך - ב' בסיוון ה'תרצ"ו
















הגליון משבוע החולף היה לנגד עיני וראיתי כתוב בו דברים בשמי שלא אמרתים ולא עלו על ליבי מעולם.
ע"כ אבקש בזה בכח חוקי הדפוס סעיף י"ט ליתן מקום לדברי אלו בעתונכם, הנאמרים באמת ויושר: מה שנכתב שם בשמי, שאמרתי



"שהרעיון הציוני הוא רעיון נשגב, ואי-אפשר לישראל כשר ההולך בדרכי היהדות ואדוק במצות ד' ותורתו להתנגד לרעיון הנעלה הזה"

 הוא שקר מוחלט, כי באמת לא הוצאתי מפי דברים כאלה. 

אמרתי רק שאינני מתנגד לציון, היינו לביאת גואלינו ולבנין ירושלים, אשר על זה יתפלל כל חסיד לעת מצוא, אבל לא לרעיון הציוני כשיטת תיאודור הרצל ומכס נרדו! והאיש הזה שכתב כן בשמי והמכנה את עצמו בשם "חסיד ציוני", אשר באמת הוא "מין-ציוני", שקר העיד בי, ויען יראתי פן יחשדוני בני עמי בדבר שאין בי ויקויים בם מאמרם ז"ל החושד בכשרים לוקה בגופו, ויבואו בעל כרחם להסתפח בחברת הציונים.

על-כן הנני מודיע בשער בת רבים, שמעולם התנגדתי לתנועה הציונית בכלל ובפרט, ורק מצפה אני בכל יום ויום לביאת משיח צדקנו שיתגלה בקרוב ויעשה נסים ונפלאות לעיני כל, כאשר התנבאו על זה נביאינו התמימים והישרים, ויביא אותנו לארצנו הקדושה.


(מתוך מכתבו, נדפס בספר "קדוש ישראל" ח"ב, עמ' תרי"ט)





הגה"ק רבי ברוך בֶּער לייבאוויץ' מקאמעניץ זי"ע: "היה מדבר בריתחא על הציונים, והיה ממש נשתנה צורתו כשדיבר עליהם"





ראש ישיבת "כנסת בית יצחק"
הגרב"ד לייבוביץ זצוק"ל זי"ע
בעל ה"ברכת שמואל"
ה'תר"ל - ה' כסלו ה'ת"ש


היה מדבר בריתחא על הציונים, והיה ממש נשתנה צורתו כשדיבר עליהם, והיה הרבה פעמים מדבר בריתחא ובאנחה בתוך היכל הישיבה "אוי די רשעים", כשהלך קצת לרגוע את נפשו מעבודת היום על הדרך לביתו, כל פעם דיבר וזעק עליהם, וכן הרבה פעמים באמצע בית המדרש בישיבה קרא לפניו כמה בחורים וצעק לפניהם על הציונים והביע את צערו, אח"כ נח קצת ולמד להלן, ואז היה אומר הרבה פעמים:
"איך שריי דא אין ישיבה קעגן ציונות וואס טוה איך אויף?" אלא הענין הוא כדאיתא בגמ' ב"ב ל"ח שאם אדם מוחה אינו נעשה חזקה, וכן בעניננו "א חזקה וועט שוין נישט זיין" (תרגום: "אני צועק כאן בישיבה, מה אני מועיל? - אלא 'חזקה' כבר לא תהיה").

(מפי תלמידו רבי מרדכי שוואב)


כשהיה רבי ברוך בער באמעריקא והתאכסן אצל שו"ב אחד, ולאחר שאכל אצלו שמע ממנו דברי ציונות, וחשש שמא מינות נזרקה בו, אמר לי שיש לו תרעומות עלי על שאינו חושש לבריאותו, כי אם הייתי חושש לבריאותו, הייתי מרבה לחקור אם אין השו"ב חשוד.

(משכנות הרועים, עמ' תרכ"א)



מכתב בכתב-ידו וחתימתו של הגאון,   רבי ברוך בער (דב) לייבאוויץ' זצוק"ל זי"ע,   ראש ישיבת קמניץ.   קמניץ, ה'תרצ"ו.
מכתב בכתב-ידו וחתימתו של הגאון, 
רבי ברוך בער (דב) לייבאוויץ' זצוק"ל זי"ע,

ראש ישיבת קמניץ.

קמניץ, ה'תרצ"ו.





מכתב מינוי שליחות לאסיפת-כספים עבור הישיבה. נשלח אל הגאון רבי קאפל כהנא אב"ד בעלאוועז: "... והנני נותן לכתר"ה שי' כח והרשאה לעסוק בעבודת הישיבה, ויהיה יד כתר"ה כידי, לנסוע עם מי שיראה בעיניו להמקום שייראה בעיניו... להקים את ישיבתנו הק' שמצבה ח"ו עומד בסכנה של קיום".

הגאון הקדוש רבי ברוך בֶּער לייבאוויץ', מגדולי תלמידי הגר"ח מבריסק בישיבת וואלוז'ין. מילא את מקום חותנו הרב צימרמן ברבנות בלוסק והקים בה ישיבה. לאחר י"ג שנה הוזמן לכהן כראש ישיבת "כנסת בית יצחק" בסלובודקה, שעברה במשך השנים לוילנה ולקמניץ. נמנה בין גדולי מרביצי התורה בדורו. בעל 'ברכת שמואל' על סוגיות הש"ס - תורתו שבעל-פה ושבכתב, היא מאבני היסוד של הלימוד הישיבתי המעמיק.

מקבל המכתב: הגאון רבי קאפל כהנא (ה'תרנ"ה - ה'תשל"ח), אב"ד בילוביז' (ביאלובייסקה, Puszcza Białowieska, פולין) ורוז'ינוי. בנו של הגאון רבי שלמה דוד כהנא מרבני ווארשא. בתקופת השואה הגיע לאנגליה והיה אחד מגדולי הרבנים בלונדון. מחבר הספרים: "ברכת כהן", "נחלת כהן".







מרן הגה"ק רבי אלחנן וואסערמאן זי"ע: "לולא היו היהודים נוקטים תמיד בשיטת הנהיה כגויים - לא היה נשאר למו זכר"



הרה"ק רבי אלחנן בונם וסרמן
הי"ד זיע"א



עד דורותינו האחרונים ערכו היהודים את מדיניות הגלות שלהם בהתאם לעצת התורה. התנאים טרם שהלכו לרומא לבטל גזירות קשות היו נוהגים ללמוד את פרשת יעקב ועשו ושם מצאו קוים לפעולתם (רמב"ן וישלח).


בדורנו אנו בטלו את כבוד התורה, אצל התורה באים רק עם שאלות בענייני אמירת קדוש, שאלות מדיניות ז.א. שאלות הנוגעות לכלל ישראל מפקיעים מתחת סמכותה של התורה, המוסמכים לברר שאלות אלה הם המדינאים המקצועיים והסופרים, המה הם מנהיגי הדור.

מאיזה מעין הם שואבים את שיטותיהם הפוליטיות? מתורתם הם נהי' ככל הגוים. בתורת ה' מזלזלים. כשם שיש לפי דעתם לחקות את הגויים בכל שטחי החיים, כך גם יש לחקותם בשטח המדיני והמפלגות, הם אינם יודעים או יותר נכון מסרבים לדעת את האמת, שלולא היו היהודים נוקטים תמיד בשיטת הנהי' כגויים, כי עתה כשם שנמחקו עמים גדולים וכבירים מהם, לא היה נשאר גם למו זכר, לאדם חושב ברור כי דברי ימי ישראל הולכים במסלול יחיד ומיוחד שאין דומה לו בכל אומה ולשון, הנוקטים בשיטות רגילות ביחס למדיניות הגלות של היהודים, מודדים במדה מזויפת ושוקלים במשקל מרמה.

סחורות מודדים במטרים וחלב בליטר או בכוסות. הבא למדוד משקה במטרים וסחורה בליטרה הרי הוא משוגע ...אלה הן בקצור הוראות התורה בדבר יחסנו אל הגויים ועל פי ההוראות האלה נהגו היהודים בכל הזמנים עד הדורות האחרונים.



(ילקוט מאמרים ומכתבים מהגר"א וואסערמאן הי"ד זיע"א)



הגה"ק רבי שמעון סופר מערלויא הי"ד זי"ע:"הציונים המה כופרים גמורים - ואשר מי עוד ניצוץ יהדות בלבו שונאם ואינו יכול להתחבר עמהם"


הגאון הצדיק רבי שמעון סופר הי"ד
כ"ח באייר ה'תר"י - כ"א בסיוון ה'תש"ד
רב העיר ערלוי שבהונגריה וראש ישיבה.
ממנהיגי יהדות הונגריה.
בנו של הכתב סופר
ונכדו של החתם סופר זצוק"ל.
הרב הגאון זצוק"ל עמד
בראש ישיבה גדולה
בעיר ערלוי (אֶגֶר),
שאליה הגיעו תלמידים רבים
מכל רחבי הונגריה ומחוצה לה.
כאביו וכסבו, המשיך הרה"ג סופר
לעמוד בראש המערכה
נגד הנסיונות לחידושים ביהדות.
הרב סופר האריך ימים.
בשנת ה'תש"ד, נשלח והוא בן 95,
למחנה ההשמדה אושוויץ
עם קהילתו ובני משפחתו,
שם נספה בכ"א בסיוון.


לכבוד אהובי ידידי הרב הה"ג החסיד החריף ובקי המפורסם וכו', כש"ת מו"ה דוד דוב נ"י לעד, אבדקק"ס באוהעלי יע"א.
אחדש"ת כבודו הרמה נ"י אודיעהו דעתי בענין זה, הנה גלוי ומפורסם אשר הציונים המה כופרים גמורים כאשר המה בעצמם מעידים על עצמם, ואשר מי עוד ניצוץ יהדות בלבו שונאם ואינו יכול להתחבר עמהם. והמזרחים אשר באים במסוה היראה המה אחודים עם הציונים, וכבר למדונו חכז"ל אם מסופקים על אחד מה הוא, יראו עם מי מתדבק, כמבואר בפ' אלו טריפות לא לחינם הלך זרזיר אצל עורב, אלא מפני שהוא מינו. והמה כמו השטאטוסקווא שמשימים מסוה היראה על פניהם, באמרם שאינם משנים שום דבר, ובזה מונעים הרבה מבני הקהילה מלבוא בקהל ארטהאדאקסען, כן המזרחיסטען ממשיכין לבבות מאחינו אצלם להתרחק מהציונים, ועל ידיהם מתאחדים עמהם, ועתה התלבשו בשם הישוביסטען, בראותם כי המזרחים והציונים מהם מרחיקים עודנה, מתלבשים בשם חדש ומשחיתים ומבלים ומכלים ר"ל, ומי שיש בידו לעוקרם מצוה רבה עושה, והמסייעם ומחזיקם והגבאים המה חברים של ירבעם בן נבט וכו'.


והנה בזה ידידו מוקיר כבודו כערכו הרמה, הק' שמעון סופר אבדק"ק ערלוי.


(נדפס בספר "תיקון עולם", עמוד ס"ב)











מרן הגה"ק רבי יוסף צבי דושינסקיא זי"ע גאב"ד ירושלם: "חלילה לכם להתחבר עמהם"




איסור גמור מהרבנים שליט"א להתחבר עם הציונים וגירוריהם.



ב"ה. יום שנכפל בו כי טוב תרפ"ד לפ"ק, פה ק"ק חוסט יע"א.

אחב"י החרדים לדבר ד' שליט"א.

גאב''ד העדה החרדית בירושלים הרה''ג יוסף צבי דושינסקי זצוק''ל
גאב''ד העדה החרדית בירושלים
הרה''ג יוסף צבי דושינסקי זצוק''ל
הנה כבר ראינו מעשיהם של הציונים לדאבון נפשינו, זה כמה שנים יצאו נגדנו בחרף פיפיות השכם והערב ואנחנו החשינו עד כה, ועתה ללהב יצאו להרוס אשיות הדת, ועל הכלל כולו יצאו במכתבי פלסתר שלהם שפתיהם אתם מי אדון להם, וארס הנחש בשיניו עומד, ובפרט אשר ידוע ומפורסם שכל מעשיהם נגד רצון שרי הממשלה אשר חוסים אנחנו בשלום עמהם, ואם החשינו עתה ימצאנו חלילה עון, כי מאז ומקדם קיימנו בעצמינו דברי הנביא דרשו שלום העיר וגו'.
ע"כ הרמונו עתה קולנו אליכם אחב"י שליט"א שחלילה לכם להתחבר עמהם אבל תהי' כולכם בעצה אחת ובחבורה אחת, וכל העם על מקומו יבוא בשלום.


הק' יוסף צבי דושינסקיא אבדק"ק חוסט והגליל.



(נדפס ב"הקול קול יעקב" – ירושלם ה'תשמ"ב)





האדמו"ר כבוד קדוש מָרְדְּכַי חַיִּים קסטלניץ מסְלאָנִים



ומהראוי להעתיק בזה לשון קדשו של כ"ק אדמו"ר הרמ"ח מסלאנים זצוק"ל (במכתבו לרב אחד אודות הציונים והמזרחי לפני הקמת ממשלתם):



האדמו"ר כ"ק מָרְדְּכַי חַיִּים קסטלניץ מסְלאָנִים
נלב"ע י"ב טבת ה'תשי"ד, זיע"א 

"כללו של דבר לא תקמצו בדבר ולעורר שנאה על המסיתים האלו בגלוי ובסתר איך שתוכלו וכו', ולא תביאך טוב חסדך וסבלנותך לשכוח מעשה הרשעים אלו אשר כבר פעלו לרע כל כך, וזה שהזהירה תורה למחות זכר עמלק ולא לשכוח מעשה עמלק, ואין לך מעשה עמלק גדול מזה: קהלה המורדת במלכות שמים ומסיתה ומשתדלת לכבוש גם בדיני המלכות, ומה יש להם עוד לעשות, על-כן, לא ב'שב ואל תעשה' אני מזהירכם כי אם ב'קום ועשה' בכל מיני התחכמות בעולם, "פשוט כמו שקמו עליכם שונאים בחרב" ולפרסם בממשלה (הענגלענדער) שאינם בָּאֵי-כֹּחַ היהודים "וגם לפרסם בין העם רוע מעלליהם איך שהם חשודים על רציחה וניאוף, והשם יתן לנו חכמה וכשרון דעת איך לְהִבָּדֵל מֵהֶם וזה יהיה ביטולם"... ודעת זה סדר טהרות (שבת ל"א ע"א), "אִם אֵין דַּעַת, הַבְדָּלָה מִנַּיִן?!" (ירושלמי ברכות פרק ה', הלכה ב') ובזה אמרתי שאמרו (ויקרא רבה פרשה א', ט"ו) "כָּל תַּלְמִיד חָכָם שֶׁאֵין בּוֹ דַעַת, נְבֵלָה טוֹבָה הֵימֶנּוּ" וכו' "כמו שעשה זה העוכר ישראל קוק שר"י, שראה בהם ניצוצות קדושה והיה נותן להם דרך ופשרה עד שיצא לתרבות רע", עד כאן לשונו.



נדפס בספה"ק "מרא דארעא ישראל", כרך ב׳; ונשנה בספה"ק "משכנות הרועים" חלק ב', עמ' תשפט–תשצג (ועי"ש עוד הרבה עניני קנאות ממנו, וגם קריאה ואזהרה חריפה נגד הבחירות של כנסת המינים משנת ה'תשי"א שחתם יחד עם כ"ק מרן אדמו"ר מתולדות אהרן, ורבי מרדכי העריס זיעועכי"א).



למכתב במלואו לחצו כאן

ניתן לקרוא חלקים גם כאן: קונטרס אמונה ודעת